Bygg ditt varumärke genom Content marketing

De flesta av oss som jobbar med marknadsföring och content har hört uttryck i stil med att vi behöver tänka mer som media/press, mer som journalister etc. Vad innebär detta och varför spelar det någon roll för dig och ditt varumärke? 

Det spelar stor roll. Content som produceras med ett journalistiskt mindset skapas för att genuint hjälpa målgruppen, inte primärt för att sälja varor eller tjänster. Det gör att detta innehåll bygger upp ditt kommunikationskapital, ditt förtroende hos målgruppen. Det i sin tur leder till att åhöraren vill höra mer och ta del av innehåll från dig. Alltså stärks ditt varumärke och din position i längden. 

Så för att lyckas öka din räckvidd och skapa en åhörargrupp som själva vill ta del av ditt innehåll ska du satsa på att höja ditt kommunikationskapital och därmed lägga mycket mer krut på innehållet du producerar. De som lyckas väl har content-produktion i sitt DNA. De lever och andas värdefull content och det har i sin tur positionerat dem på väl marknaden.

De som lyckas väl har content-produktion i sitt DNA.

Skifta mindset! Från content-produktion till att positionering

Allt startar med ditt mindset och din målsättning med content-produktionen. Här har du 5 områden där du behöver skifta mindset för att lyckas med Content marketing fullt ut: 

  1. Tjänster eller kunder – vad kommer först? 
    Det är lätt att fokusera på sina produkter och tjänster för att göra dessa så grymma som möjligt. Därefter ska du ut och skapa en efterfrågan, en marknad för dessa. Tänk om du bytte mindset? Tänk om du började med att skapa riktigt vasst och lärorikt innehåll som attraherar besökare till din kunskapsbank, din främsta kanal. De kommer självmant till ditt skyltfönster för att de vill ta del av ditt innehåll, för att det skapar värde. När du har denna lojala målgrupp kan du sedan ta fram produkter eller tjänster till den målgruppen, inte tvärtom. Detta är en mindset för den riktigt modiga och tålmodiga! 
  2. Värde för vem? 
    De flesta av oss som jobbar med marknadsföring vill skapa värde för bolaget. Vi vill att våra insatser ger något som syns på sista raden – klirr i kassan. Det är superbra och det ska vi fortsätta att sträva mot. Men tänk om vi skiftade mindset och gick ifrån att skapa värde för bolaget till att skapa värde för åhöraren/besökaren istället. Jag är övertygad om att det skulle skapa värde för bolaget också i slutändan. Däremot är jag inte lika säker på att det omvända gäller. Det vill säga, om vi endast fokuserar på värde för bolaget så är jag inte lika övertygad om att vi skapar maximalt värde för åhöraren.  Detta mindset är för den som vill vara kundcentrarad – på riktigt!
  3. Blogg eller artikel? 
    Inom marknadsföring använder vi ofta journalistiska verktyg och modeller, men vi är oftast ute efter affärsmöjligheter och inte att lösa åhörarnas verkliga och utmaningar och problem.  Inte fullt ut i alla fall. Tänk om vi istället skiftade mindset och gick ifrån marknadsföring till journalistik. Tänk om vi på riktigt skulle lära oss hur en journalist arbetar och skriver innehåll. Det skulle skapa content som är transparent, objektiv, helhetstäckande och hjälpsam. Det skulle vara artiklar som hjälper läsaren snarare än bloggar som konverterar besökaren. Detta mindset är för de som vågar satsa tid och resurser!
  4. Kvantitet eller kvalitet – vad ska vi mäta? 
    Mängden data ökar för varje dag. Det råder ingen brist på information som vi kan fatta våra beslut på. Men vi mäter ofta kvantitet och ganska hårda siffror. Det är förståeligt eftersom det är greppbart. Men tänk om vi skulle skifta mindset och gå från mätetal som pratar om storleken på vår målgrupp till att istället mäta relationen vi har till våra läsare/åhörare. Om du anammat journalistiska metoder så är målet sällan antal klick eller besök på en artikel, utan målet är att fånga personens uppmärksamhet och få dem till att vilja ha mer. Så varför inte mäta tiden de spenderar på ditt innehåll snarare än antal besök, klick etc.? Detta mindset är för de som vill bygga långsiktiga relationer!
  5. Marknad – kostnad eller intäkt? 
    Om vi lyckas bygga upp ett kommunikationskapital och därigenom positionera vårt varumärke så kommer affärsmöjligheterna att öka. Inte idag, inte imorgon, men långsiktigt. De varumärken som överlever trender och konjunkturer är de som har en lojal åhörargrupp. Lyckas vi skapa det så kan vi även skifta mindset och gå från att se marknadsavdelningen som en kostnad till att se oss som en intäktsgenererande avdelning. Detta mindset är för de som vågar lägga intäktsansvar på marknad!

Sluta med dina fiktiva kunder och ”personas” – våga vara kund-centreted på riktigt och välja kundvärde primärt! Lita på att affärsvärdet kommer…

Vill du komma igång? Här får du några snabba tips på hur du kommer igång med content som bygger ditt kommunikationskapital och därigenom stärker ditt varumärke. 

Så bygger du ditt varumärke genom content 

  • Se över typen av innehåll som ni skriver – testa att skifta från blogginlägg till riktiga artiklar. Det är en helt annan känsla att dela en artikel än ett ”enkelt” blogginlägg. Men kom det är inte bara att ändra namnet, innehållet måste vara mer journalistiskt. 
  • Lägg tid på att skapa djupgående innehåll. Du vill hjälpa läsaren med deras utmaning och det gör du sällan med för korta artiklar. Svara på alla potentiella frågor och tänk i klusterform (i stil med så kallade pillar pages). Det förbättrar dessutom sökordoptimeringen för din sida. 
  • Var påläst och dela med dig av nyheter i branschen. Sätt upp en process för hur du hittar och delar nyheter och var noga med att beskriva vad som har hänt (vad är själva nyheten), vad innebär det för läsaren och vad är nästa steg. 
  • Testa video och rörligt material. Det skapar mycket mer engagemang hos åhöraren och gör interaktionen mer personlig. 
  • Ett annat format som växer starkt och som ni bör testa på är podcast. Det finns inga regler utan testa er fram. Långa, korta, intervjuform eller coaching. Allt handlar om syftet och målgruppen. Låt dina kollegor starta podcasts inom ämnen som de brinner för. Det är lättare att genuint hjälpa och dela med sig av kunskap om du älskar det du pratar om. 

Tålamod…tålamod…och lite uthållighet…

Att bygga varumärke tar tid. Att satsa på att göra det via Content marketing tar ännu längre tid och kräver tålamod. Vill du veta hur andra lyckats eller bolla idéer med oss. Kontakta oss så tar vi en kaffe och berättar. 😊

hej@istruct.se

Kommentera

%d bloggare gillar detta: