Just do it!

Vi kanske skulle testa att göra så här istället….nähä, det går inte sa du…  Annars kan vi alltid göra så att vi….nä, inte det heller. Ok… Men om vi provar att…nej, jag fattar… Men ok, låt oss göra som vi alltid har gjort då, vi kör den gamla beprövade vägen, det känns tryggt och bra….Eller?

Det är inget fel i beprövade metoder, men förvänta er inte någon förändring om ni väljer den vägen. Ni kan förvänta er samma resultat som innan – mer eller mindre. Är ni nöjda med resultatet ni skapar idag? Har säljarna tillräckligt med leads att jobba på? Kommer ni ut på tillräckligt många möten för att kunna öka er intäkt med de siffror ni satt som mål? Skapar marknadsavdelningen rätt sorts leads och kampanjer? Mäter ni på rätt saker? Om svaret är ja – super, fortsätt så. Er beprövade metod fungerar uppenbarligen. Men om ni tänkt er fler leads och möten, mer kvalitativa kontakter och kampanjer, eller någon annan förändring – ja, då krävs det att ni vågar!  

Plocka fram barnet i dig!

Förändring kräver nämligen MOD – det kräver att du vågar testa nya saker, nya okända vägar och modeller. Läskigt va? Egentligen är det ganska enkelt och logiskt, eller hur? Om vi gör på samma sätt som vi alltid har gjort så blir resultaten samma som tidigare. Vill du ändra resultaten måste du förändra det du gör eller sättet du gör det på. Är du nöjd med resultaten så visst, fortsätt på samma sätt. Men tänk om du går miste om något fantastiskt, tänk om du lär dig något nytt på köpet, tänk om du faktiskt vågar testa på något okänt, vågar utmana dig själv och utvecklas… ja, tänk om…. lite skrämmande kanske, eller? Det är ju bekvämt och tryggt att fortsätta som vi alltid har gjort, men jag vill vara lite obekväm idag. Häng med!

Jag tittar ofta på min dotter som nu är 5 år och tänker hur häftigt och spännande det måste vara att göra något för första gången, mer eller mindre varje dag. Vilka utmaningar, vilken utveckling och målmedvetenhet det leder till. ”Jag är bara 100 cm lång, men jag ska ta mig upp på den där höga klätterställningen, det kommer gå….jag bara ska upp.” Om det inte går den vanliga, traditionella vägen så får jag hitta andra vägar upp, testa nya metoder, utforska alternativa tillvägagångssätt och verktyg. Så funkar barn och det är coolt! Det är utvecklande på riktigt och de skapar resultat och åstadkommer förändring.

Ja, det kan innebära att hon ramlar och slår sig. Men det innebär sällan att hon måste avbryta projektet helt och hållet. Det gör ont en liten stund, hon gråter kanske, är frustrerad, får kanske en bula, men sedan är hon på fötterna igen….fast besluten om att lyckas och hon kommer ju upp till slut. Via en sten att klättra på, ett rep att dra i eller sin morfar som ger vika och lyfter upp henne till slut. Vilket verktyg hon må ta hjälp av i sitt uppdrag är inte det väsentliga, utan det viktiga är att hon lyckas nå målet. Hon åstadkommer en förändring och utvecklas på vägen. Hon gör något för första gången, varje dag!

Människa – process – system

I många projekt och initiativ ska det mesta gå snabbt och effektivt. Kraven sätts i början av projektet och sedan är det i med högsta växeln direkt och absolut inte några produktionsstopp. Missar vi inte hela poängen då? Det är kanske ett önskvärt scenario för många, att aldrig ha stopp och ändringar av planen. Dock är det förmodligen omöjligt om vi vill få till en förändring. En förändring som faktiskt förbättrar människors vardag och maximerar affärsvärdet kräver agilitet och en helhetssyn: människa – process och system.  

Så tänk om vi istället vågade testa nya tillvägagångssätt längs vägen, nya metoder och okända vägar…. Tänk om vi vågade utmana oss själva och ta mindre smällar då och då för att nå högre höjder som ett team. Jag säger inte att vi alltid måste uppfinna hjulet på nytt, verkligen inte. Jag menar bara att vi måste våga testa ”det okända” om vi vill åstadkomma en förändring. Vi måste våga släppa kontrollen lite och riskera mindre smällar när vi ser potential. Vi måste våga tro på våra idéer och kämpa för att de ska förverkligas, även om det gör lite ont en stund…. 

Så vilken förändringen vill ni åstadkomma? De flesta i min bransch säger ”vi vill ha flera leads”. Ok…att skapa kvalitativa leads är inte enkelt, men om det är värt mödan så måste ni våga fullt ut. Det räcker inte att köpa listor eller att säga att ni nu ska jobba med Inbound Marketing. Det är att testa litegrann, men inte våga fullt ut. Det är betydligt mer komplext än så – men jag lovar att det är värt det! 

Mitt tips är att du vågar utmana det okända utifrån tre viktiga aspekter:

  • människorna som ska göra detta
  • processen för hur ni ska göra det systematiskt
  • systemet som ska stötta er och göra aktiviteterna mätbara och synliga.

Så kom igen – kliv utanför den bekväma zonen och ha riktigt roligt tillsammans på vägen. Våga göra saker lite annorlunda. Inga nyheter egentligen, bara en påminnelse till oss alla att faktiskt våga bryta mönster – det är häftigt! Så, släppa fram barnet i dig – var nyfiken och gör någonting för första gången. När gjorde du det senast? 

Kommentera

%d bloggare gillar detta: