Mät rätt – inte mycket!

Du behöver inga fler nyckeltal – jag lovar! Det handlar inte om hur mycket du mäter, det handlar om VAD du mäter och varför.

Jag har under många år jobbat med målstyrning och exekvering av mål så jag är lite av en nörd när det gäller resultatfokus. Tävlingsmänniskan i mig vaknar till och älskar att se resultat…och resultat ser vi bara om vi mäter det vi gör. För mig är det självklart att vi måste koppla allt vi gör till affären – att det måste generera ROI, men det är svårt att visa ROI om vi inte mäter rätt saker…eller ännu värre om vi inte mäter alls…

Under många av mina uppdrag kring målstyrning och verksamhetsplanering har jag frågat ledningsgrupper jag arbetat med om de har för många KPI:er (nyckeltal) och 9 av 10 gånger börjar gruppen skratta lite och vrida på sig en aning. Nu blev det lite jobbigt… För vi har kanske alldeles för många nyckeltal bara för att det ”kan vara bra att ha”.

 Varför är det så? En organisation ska väl ha de nyckeltal som behövs för att se att vi är på rätt väg och inga fler. Det är väl onödigt att ha mätetal som inte används eller inte mäter rätt saker. Vi har annat att lägga energi på än onödigt arbete. Tim ens money! Det kan väl inte vara så svårt tänker jag. Eller?!

Jo, det är faktiskt betydligt svårare än så i praktiken, för det handlar ju om att veta VAD man ska mäta för att få träffsäkra KPI:er. Det handlar även om att vara konsekvent och uthållig för att se effekterna istället för att lägga till nya KPI:er så fort ett behov uppstår. Och just DET verkar vara väldigt svårt…

Allt ska ske här och nu, helst igår och det är lättare att ta fram ett nytt nyckeltal än att tänka till, inventera, utvärdera och rensa i floran av nyckeltal som redan finns i organisationen. Men att addera fler KPI:er kommer inte att göra er mer träffsäkra i era analyser – det gör er bara mer splittrade. Så fokusera på RÄTT KPI:er – mät dessa och våga håll ut!

Att mäta rätt saker är otroligt viktigt, men det är också svårt. För det kräver att ni sätter er ner och tänker efter kring vad ni vill mäta, hur och varför. Vilken effekt vill ni uppnå? Det kräver också att ni vet hur länge ni ska mäta samma sak för KPI:er ska helst inte bytas ut för ofta, då kan ni inte se de långsiktiga effekterna av era insatser.

3 snabba tips för att mäta rätt istället för mycket: 

  1. Ställ er frågan: är vi bra? Och är vi överens om VAD som är bra?
  2. Vilka målgrupper har vi? Vem vill vi nå?
  3. Vilka krav har våra målgrupper på vår verksamhet eller på våra tjänster/produkter? Vad är ett lyckat resultat för våra kunder?

När du vet kraven som ställs på din verksamhet då är det ganska enkelt att hitta vad ni ska mäta, eller hur?

Nyfiken på vilka KPI:er som vi tror bör finnas i en modern sälj- och marknadsorganisation? Kontakta oss så ska vi ge er våra bästa tips.

1 thought on “Mät rätt – inte mycket!

  1. […] Innan du sätter dina mätetal och rapporter måste du ta reda på att det är RÄTT mätetal, det vill säga att de ger dig den överblick du är ute efter. Sluta mäta allt som går att mäta. Mät rätt – inte mycket! […]

Kommentera

%d bloggare gillar detta: